Van ziekenfonds naar marktwerking…

marktwerking zorg
Vanaf 2006 is marktwerking in de zorg ingevoerd. Het idee erachter was dat concurrentie op de zorgmarkt zou leiden tot betere en efficiëntere behandelingen en lagere zorgpremies. We zijn nu een aantal jaren verder en we zien waartoe marktwerking heeft geleid.

Wet van het meeste geld

Het eerste wat je opvalt, is dat net als bij bedrijven, de ‘wet van het meeste geld’ wordt gevolgd. Waar het meeste geld in verdiend kan worden, wordt volop aangeboden. In de zorg betekent dit dat er prive praktijken zijn ontstaan die heel efficient bepaalde standaard ingrepen kunnen uitvoeren en dat de kosten hiervoor steeds lager worden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ooglaseren.

Het nadeel hiervan is weer, dat de ingewikkelde ingrepen een stuk duurder zijn geworden. Voor sommige ziekenhuizen/ artsen loont het (bijna) de moeite niet meer die ingrepen uit te voeren, dus worden verlieslijdende behandelingen geschrapt uit het ziekenhuis. Het zorgaanbod wordt dus minder en mensen met bepaalde aandoeningen kunnen niet meer regionaal geholpen worden en moeten uitwijken naar andere ziekenhuizen of prive klinieken.

Zorgverzekeraars mogen winst maken

Iets wat bij het oude Ziekenfonds totaal niet aan de orde was, geldt wel in marktwerking land. Zorgverzekeraars mogen winst maken. Niet dat alle zorgverzekeraars dat doen (‘geen winstoogmerk’), maar genoeg die het wel doen. Ik hoef niet uit te leggen dat dit de kosten van uw zorgpremie opdrijft.

Zorgverzekeraars en managementlagen

Elke zorgverzekeraar heeft een eigen bedrijfsstructuur nodig, waaronder bestuurders, allerlei managementlagen, personeel. Natuurlijk hebben ze ook allemaal hun eigen ICT systeem en helpdesk. We hebben zo’n 40 zorgverzekeraars in Nederland. Dus u begrijpt dat dit nooit zo efficient kan zijn als bij het oude Ziekenfonds. Natuurlijk had het Ziekenfonds ook wat nadelen, het was bureaucratisch en een log systeem. Maar toch, je had maar 1 managementlaag etc.

Zorgverzekeraars en reclame

Al die 40 zorgverzekeraars moeten zichzelf profileren om zoveel mogelijk klanten aan te trekken. Dat kan alleen door flink aanwezig te zijn met hun advertenties op internet, tv, radio en kranten. Dit kost een aardige duit, wat uiteindelijk natuurlijk betaald wordt uit onze zorgpremies…

 

Heeft u zelf nog dingen toe te voegen aan dit artikel, laat uw reactie dan hieronder achter.

(745x gelezen)
Loading...